Wyżły - wczesna litografia warszawska - S. Oleszczyński , T. Vivier
660 PLN
WYŻŁY CZYLI PSY LEGAWE
Pod grafiką, z lewej strony, nota zakładu litograficznego: w Litografii T.Vivier.
Pod grafiką, z prawej strony, sygnatura litografa: Sew. Oleszczyński litogr:
Przykład wczesnej litografii warszawskiej, nieczęsta pozycja.
Oryginalna litografia, I poł. XIX w., ręcznie kolorowana (współcześnie?).
Wymiary grafiki: 14,1 x 18,3, wraz z passe-partout 28 x 30,2 cm.
Stan - poziome i pionowe złożenie mniej więcej pośrodku arkusza.
Pierwsze litografie warszawskie powstały w latach 1817-18, ich autorem był Jan Siestrzyński, który działał wraz z Aleksandrem hr. Chodkiewiczem (swym mecenasem) do 1821.
Pierwszym poważniejszym przedsiębiorstwem litograficznym był zakład Letronne'a, ale już pod koniec 1824 roku część jego majątku zlicytowano z powodu długów, sam zakład działał do 1829 roku.
W 1819 działały też zakłady publiczne, Litografia Instytutu Szkolnego, oraz Biura Sztabu Kwatermistrzostwa Generalnego.
Drugi prywatny zakład litograficzny założył uczeń i krewny Letreonne'a - Teodor Vivier (ok. 1760-1848?), w 1821 roku.
W kolejnych latach szybki rozwój tej działalności, powstają kolejne zakłady.
W 1835 roku zakład Viviera przejął Fr. Schuster.
Grafika przez fakt posiada 2 sygnatur związanych z konkurencyjnym zakładami trudna do datowania, może z lat ok. 1823-27, kiedy to S.O. jeszcze nie kierował innymi zakładami litograficznymi, ewentualnie ok. 1831-33, kiedy chyba miał przerwę w stałym zatrudnieniu.
Seweryn Oleszczyński (1801-1876) - od ok. 1821 roku wykonywał swe pierwsze prace dla Gabinetu Rycin UW pod kierunkiem Jana Feliksa Piwarskiego, w 1823 zaczął nauczać kaligrafii w liceum warszawskim i zapoznał się z techniką litografii. Jeszcze w 1823 roku wykonał kilka ilustracji do książki K. Kwiatkowskiego "Dzieje Narodu Polskiego za panowania Władysława IV".
W latach 1825-27 otrzymywał stypendium, by w Niemczech i Francji szkolić się w litografii. W 1827 roku został kierownikiem Instytut Litograficznego Szkolnego(do 1831?), zaś od 1833 pracował dla Banku Polskiego, gdzie w latach 1837-62 był dyrektorem zakładu litograficznego (tu szkolili się liczni późniejsi litografowie , m.in. Cegliński, Matuszkiewicz, Gepner, Pusch, Sławicz)