Sofonisba Anguissola - Autoportret przy sztalugach (wg obrazu z 1556 r. ryt. W. Baillie)

Sofonisba Anguissola - Autoportret przy sztalugach (wg obrazu z 1556 r. ryt. W. Baillie)

1660 PLN

SOFONISBA ANGUSCIOLA PITTRICE'

Di cui Van Dyk ebbe a dire, avere ricevuto piu Lume nella pittura da una | CIECA, che dal suo Maestro._ Vide Vasari

 

 

Pod grafiką z prawej strony, sygnatura autorki pierwowzoru malarskiego: Ipsa pinxit ( z łaciny - malowała sama = autoportret)

W prawym dolnym rogu arkusza monogram rytownika: CWB

 

Autoportret przy sztalugach Sofonisby Anguissoli (1532 -1625), wedle obrazu z 1556 roku znajdującego się obecnie w zbiorach Muzeum Zamku w Łańcucie (a konkretnie kopii tegoż, których powstało kilka). Sofonisba Anguissola była pierwszą wielką europejską malarką . Ze względu na płeć nie zyskała sobie wielkiej sławy, nie mogła malować bardziej prestiżowych obrazów - religijnych i historycznych, więc znana jest przede wszystkich scen rodzajowych, portretów i autoportretów. W 1624 roku odwiedził ją Anton van Dyck i sporządził jej rysunkowy portret , możliwe też, że dała mu kilka lekcji.

 

Grafikę wykonał kapitan William Baillie (1723-1810), irlandzki oficer, który po zakończeniu kariery wojskowej wszedł w rynek dzieł sztuki, stał się cenionym koneserem sztuki , handował i doradzał kolekcjonerom, a także samemu uprawiał techniki metalowe, jak m.in. mezzotinta, czy akwaforta (zaczął będąc w wojsku), kopiował m.in. Rembrandta) z powodzeniem. Pod koniec życia sprzedał opracowane przez siebie płyty (z których odbijał grafiki) czołowemu wydawcy londyńskiemu, Johnowi Boydellowi, który zebrał je w dwutomowy album i wydał w 1792 (wznowił w 1803) A Series of 225 Prints and Etchings after Rembrandt, Teniers, G. Dou, Poussin, and others (znane też jako The Works of Captain William Baillie's after Paintings and Drawings by the Greatest Masters ) .

 

Grafika opracowana przed 1786 (jeden z jej wariantów podarowano British Museum z adnotację z 1786), ale posiadająca kilka stanów (edycji, które mogą się trochę różnić), bez materiału porównawczego trudno określić, którym stanem jest tu opisany egzemplarz.

 

Oryginalna mezzotinta, XVIII w., o wym. 32 x 25,3 cm (+3,3 cm na opisy pod grafiką), oprawiona.

Stan: drobne rysy z lewej, mało widoczne na ciemny tle.

 

 

 

 

Źródła:

http://www.piotrsamolewicz.pl/2016/10/11/dama-z-pedzlem-sofonisba-anguissola-pierwsza-wielka-europejska-malarka/

https://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=1665861&partId=1

 

PS. zdjęcia robiono przez folię i szkło z użyciem flash'a, więc są znacznie jaśniejsze niż sama grafika, możliwe refleksy , a widoczne rysy to te będące raczej na folii niż na grafice.

Dane kontaktowe
Szybka wiadomość

ZamknijNa tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www.
Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.